fbpx
← Tillbaka till bloggen

Vad är skillnaden mellan CMYK, Pantone, och RGB färger?

Av Steffen Andersen · 6. maj 2020

När du påbörjar ett tryckprojekt är det viktigt att se till att färgerna som trycks är anpassade till resten av ditt varumärke. Detta innebär att färgerna på din webbplats är desamma som på dina pappersmuggar, flygblad och visitkort. Vi upplever ofta att kunderna inte vet hur viktigt det är, och det händer sällan att de vet hur de ska se till att färgerna stämmer överens.

I det här inlägget kommer vi att gå igenom de tre olika färgsystemen; CMYK, RGB och PMS (Pantonefärger). Vi kommer till sist att prata om hur du kan använda färgsystemen till din fördel, hur du kan se till att ditt varumärke är detsamma oavsett vad som händer.

RGB/Hexadecimal färgprocess

RGB-färgprocessen står i kontrast till CMYK- och Pantone-färgerna, eftersom RGB-systemet används för att visa färger på bildskärmar och TV-apparater medan CMYK- och Pantone-färgerna används för tryckmaterial. Färgprocessen kallas RGB eftersom de färger som blandas är rött, grönt och blått. RGB-färger kan också kallas hexadecimala färger eller kort sagt hexafärger, men det finns en liten skillnad. Skillnaden är hur du väljer färgerna i ditt designsystem, med hexadecimala färger skriver du det med # och sedan några siffror och bokstäver, till exempel skulle koden för en röd färg vara #FF5B33. Om du använder RGB i stället skulle du skriva det som tre siffror, RGB-numret för samma röda färg skulle vara 255, 91, 51.

© Limepack RGB colour system

RGB står för rött, grönt och blått och ljuskällan i den enhet som används för att visa elementen kan skapa vilken färg som helst genom att blanda rött, grönt och blått. Färgen som visas kommer att variera beroende på intensiteten hos de färger som används. Detta sätt att skapa färgerna kallas additiv blandning. Du skapar den önskade färgen genom att lägga det röda, gröna och blå ljuset ovanpå svart mörker för att skapa det perfekta pigmentet. Ju fler färger du lägger ovanpå varandra, desto ljusare färger får du. Om inga färger tillsätts blir färgen svart, men om alla färger tillsätts med samma intensitet får man en ren vit färg.

Som tidigare nämnts används RGB-färger när man gör grafik för webbplatser eller element som visas i videor. Detta är det enda färgbehandlingssystemet i videor/bilder osv, på din bildskärm, tv eller mobil.

Fördelar och nackdelar med RGB

Med RGB-färger kan du skapa alla färger som du vill, så hur specifika färgerna visas och hur många färger som visas i en bild beror på kvaliteten på din bildskärm och den upplösning filen sparades i. Att arbeta med RGB-färger är det perfekta sättet att börja arbeta med design och utveckla grafiska element. Det enda du måste komma ihåg är att CMYK-färger inte kan visa lika specifika färger som RGB-färgsystemet.

CMYK/fullfärgstryck/4-färgsprocess

Anledningen till att det kallas CMYK-färger är att CMYK står för Cyan, Magenta, Yellow och Key/Black. Namnet står egentligen bara för fyra färger som kan blandas till en mängd olika färger, vilket också är anledningen till namnet fyrfärgsprocess. Tryckprocessen kallas också för fullfärgstryckprocess, eftersom du kan välja så många färger i designen som du vill, utan extra kostnad. Vi kommer att gå in mer på djupet om detta senare.

© Limepack CMYK colour system

Hur fungerar CMYK?

Hur fungerar då processen? Processen går ut på att lägga till ett lager av färg i taget för att till slut skapa den färg du vill ha. Bläcket tillsätts ofta i flera omgångar för att se till att det inte tillsätts för mycket bläck, för om du använder för mycket bläck blir det till slut svart. Detta beror på att färger är subtraktiva, så när du lägger till en ny färg minskar den färg du lade till först.

CMYK-färger är den mest använda tryckmetoden för flygblad, visitkort och tidskrifter. Alla kommersiella tryck och skrivare som du har hemma använder fyrfärgstrycksprocessen. CMYK-färgutskriftsprocessen används ofta för att skriva ut på pappersförpackningar, men inte på plastförpackningar till exempel.

Fördelar och nackdelar med CMYK

Vilka är fördelarna och nackdelarna med att använda CMYK-färg i tryckprocessen? Som tidigare nämnts är den främsta fördelen och anledningen till att tidskrifter trycks med CMYK-färger att man kan trycka så många färger som möjligt i designen utan att behöva betala extra för varje extra färg man använder.

Den främsta nackdelen med CMYK-färger är att den kan skapa färre färger än till exempel PMS och RGB, och att de färger som den kan trycka inte är lika specifika. Så om du vill använda en specifik färg bör du hellre använda Pantone-färgsystemen. Om du till exempel hör att ett företag har tagit patent på en färg, är det en Pantone-färg och inte en CMYK-färg.

Pantone (PMS)

PMS actually stands for Pantone Matching System, this is a colour space created by the Pantone company. The system is made for making it easier to find the specific colour that a company wants to have printed on their products. The Pantone Matching Systems are often printed in colour-matching books.

© Limepack Pantone colour bridge

Hur fungerar PMS?

Pantone Matching System består av totalt 3000 färger för tryckning, vilket även inkluderar nyanser av svart och vitt. Antalet färger i systemet utvecklas ständigt.  Eftersom Pantone-systemet består av specifika färger, vilket är systemets främsta syfte, är tryckprocessen helt annorlunda från CMYK-färger. När man trycker med Pantone-färger kommer den specifika färgen att läggas till på den specifika plats i designen där denna färg var avsedd att vara. Färgerna blandas därför inte med varandra som med CMYK-färger

De flesta tryckerier som använder Pantone-färger kan endast använda upp till 5-6 färger i designen, men antalet färger i designen kan också vara fler eller färre.

Pantonefärger används främst för att trycka på förpackningar och transportfordon. Det används särskilt för plastförpackningar och livsmedelsförpackningar, eftersom det är svårt att trycka på plast. Dessutom är Pantone-färgerna mer specifika, vilket garanterar en högre kvalitet på trycket.

Fördelar och nackdelar med PMS

En av de största fördelarna med att använda Pantone när man behöver få något tryckt är noggrannhet i färgen, Pantonefärgen har många fler nyanser än CMYK-systemet, särskilt när det gäller orange och gröna färger. Detta innebär att om du använder några mycket specifika nyanser av orange och grönt i dina RGB-färger är det enda sättet att matcha dem på tryckta produkter Pantone-färger. Eftersom färgerna inte blandas blir linjerna och elementen i designen tydligare. Den största nackdelen med att använda Pantone-färger i tryck är att varje extra färg som används i designen medför en extra kostnad, eftersom färgerna läggs till separat. Kostnaden kan öka om du till exempel behöver ha 6 färger i designen i stället för 2.

Hur får man samma färger oavsett var de visas?

Nu när vi vet lite om alla olika färgsystem kan vi ta reda på hur vi kan se till att kunden ser samma färger oavsett var ditt varumärke visas.

Det första vi måste komma ihåg är att RGB- och CMYK-färgerna har skapats på olika sätt. Det betyder att om du väljer en RGB-färg är det inte samma sak som att få den som CMYK-färg. Detta gäller särskilt mycket ljusa färger som inte kan konverteras från RGB till CMYK.

Pantone-färgerna kommer nästan alltid att finnas tillgängliga i den färg som du har valt som RGB-färg, eftersom systemet utvecklades för att matcha RGB-färgerna i trycket. Det viktigaste du måste kontrollera är om RGB- eller Pantone-färgen matchar en CMYK-färg.

Du kan kontrollera det på två olika sätt – du kan antingen göra det med hjälp av Pantone Colour Bridge-utvärderingsguiderna som nämnt tidigare. Dessa guider kan du antingen hitta på nätet eller få tag på genom att fråga ditt lokala tryckeri.

Pantone Colour Bridge-guiden visar på ena sidan Pantone-färgen och på andra sidan motsvarande CMYK-färg. Det andra sättet du kan göra det på är kanske lite enklare om du har tillgång till ett designprogram som Adobe Illustrator eller Adobe Indesign. Du kan kontrollera om färgerna är tillgängliga i de olika färgutrymmena i ditt designprogram, jag rekommenderar att du läser den här guiden från 99designs om hur du gör det.

Content and Marketing Manager at Limepack

Alla blogginlägg →