fbpx
keyboard_backspaceTillbaka till bloggen

Stärk ditt brand med element i designen

Av Tove Nordmark · 3. februari 2022

Symboler, element, smileys, figurer och bilder – framgång har många fäder. Att använda någon eller några av dessa i designen av dina pappersmuggar kan vara ett ”enkelt” sätt att ta din mugg till nästa nivå. I den här artikeln ska vi gå igenom några exempel på hur du kan använda element och figurer när du designar dina pappersmuggar för att stärka ditt varumärke.

Den främsta anledningen till att företag väljer detta tillvägagångssätt (att använda element, det vill säga) när det kommer till design är för att sticka ut ur mängden och differentiera sig från konkurrenter. Jag håller med dem och tycker att det är ett riktigt bra sätt att göra det på. I många av fallen är elementen till och med något som representerar verksamheten – hur bra?!

Det finns flera sätt att använda figurer och element i ditt tryck. Nedan har vi samlat ihop ett par olika alternativ för att representera olika tillvägagångssätt. Jag har delat upp dem i fem kategorier, där några ser helt olika ut och andra är mer lika.

Jag kommer att förklara lite i var och en av kategorierna varför just det tillvägagångssättet kan vara bra för dig och vad du bör tänka på när du designar dina pappersmuggar i enlighet. Men, det är inte alltid är bra att använda element, eftersom det kan ta fokus från andra viktigare delar i designen – det beror alltså helt på ditt varumärke, designstil och preferenser!

Många element i designen

Den första kategorin jag ska visa dig är också den mest kreativa. Det här är också den kategorin där mer skada än nytta kan ske om det inte görs på bäst sätt. Om för många element väljs i designen kan det bli svårt för den som tittar på den att veta vad hen ska fokusera på, och vad som är mindre viktigt. 

Känslan från de två designerna nedan är dock helt olika, ett exempel på hur elementen har gjort designen ännu mer individualiserade och unika.

Men vad betyder det då, att det är mer individualiserat? Designen från Dan & DeCarlo visar precis vad jag menar – de har använt emojis/element som symboliserar vad de serverar på sitt kafé. När man tittar på pappersmuggarna kan man se både deras logotyp och vad de erbjuder. Jag gillar också att elementen på något sätt svävar mot logotypen, så det ser ut som att allt rör sig ditåt – och det i sin tur leder ögat mot logotypen.

Dan & DeCarlo

Monjibello

Designelement som smälter in i bakgrunden

Denna designkategori är lite annorlunda, eftersom elementen i denna kategori inte är fokuspunkten utan de bildar bakgrunden. Företagen vi har valt ut att visa har använt olika tillvägagångssätt för detta. En av dem har blekta/tonade elementen så att de faktiskt är i bakgrunden. De andra två designresultaten använder elementen för att leda din uppmärksamhet till logotypen, så de är element som man tittar på – men samtidigt drar uppmärksamhet mot något annat, dvs logotypen.

Det häftiga med pappersmuggarna är att du kan använda använda dig av många olika tillvägagångssätt eftersom att det är lätt att anpassa trycket när man använder CMYK-färger, till exempel bleka färger som i designen nedan.

Carebox24

The DOOR

Badisch Mokka

Design utan logotyp

I den här kategorin kommer vi att ta en titt på hur du kan designa dina pappersmuggar helt utan en logotyp inblandad, men fortfarande berättar för kunderna om ditt varumärke när de ser designen. 

Jag förstår skepsisen kring pappersmuggar utan logotyp, eftersom att det annars är ett lätt sätt att informera folk om ditt varumärke. Men, genom att använda färger, element och olika figurer i designen som pryder förpackningar, inredning, kommunikation med mera så skapar du en riktigt snygg helhet som symboliserar ditt varumärke.

Den första av designresultaten som vi visar nedan fokuserar på aspekter av upplevelsen kunden får när hen besöker deras butik i form av olika inslag av mat och dryck som går att köpa i butiken eller to-go. 

Den andra designen handlar inte så mycket om att skapa en igenkännlig design i linje med resterande design – utan tillhör ett klädmärke som skapat en design som kunderna kan relatera till och förknippa till butikens identitet.

HGI

Sezane

Enkel design med få element

När jag skrev det här inlägget lovade jag min kollega Erik (vår designer) att inkludera denna kategori eftersom det är hans favoritstil. Jag är själv ett större fan av de komplexa och illustrativa designerna – men nog om det, tillbaka till kategorin enkla mönster. 

Varför älskar Erik den här designstilen så mycket? Det är enkelt: Du kan inte missta budskapet och vad du bör lägga märke till på dessa pappersmuggar. Och ännu viktigare, du använder färre färger och element vilket gör designen lättare att känna igen. Sist men inte minst, när man använder färre designelement (färger etc.) gör det att man fokuserar på de viktigaste delarna av det du vill framhäva.

Nog om varför den här designstilen är fantastisk, vilket också är anledningen till varför så många väljer att använda den. Låt oss ta en titt på de designresultaten som vi har valt att representera denna kategori.

Pretty Polished



Old George Coffee

Enkel design med många element

Många tänker säkert att en enkel design är, endast, lika med få designelement och färger. Men jag håller inte riktigt med! I detta stycke vill jag bevisa att uppfattningen är något felaktig eftersom att en enkel design kan innehålla många element utan att bli för avancerad för mottagarens öga. 

Jag har valt ut tre designresultat nedan där två av dem är ganska färgglada och den sista är i en och samma färg men där elementen är illustrativa. Jag har upprepade gånger sagt detta i genom hela artikeln, men för att skapa en bra design måste du använda samma färger eller/och element på alla dina plattformar. Så det som gör dessa designresultat fantastiska är att de är konsekventa i sitt tillvägagångssätt; första designen använder cirklar i färger, nästa design använder människor som ritas och tittar på logotypen, och den tredje designen har mat och färgerna i samma typ av stil

Jag är ett väldigt stort fan av dessa pappersmuggar med tryck – ta en titt på dem här!

Evangelische Kitas

La Brasseria

Delivery Hero

Swedish country manager at Limepack

Alla blogginlägg arrow_forward
Gå till Limepack
Följ oss på