fbpx
keyboard_backspaceTillbaka till bloggen

13 Fantastiska Designresultat Av Glassbägare

Av Oliwia Przedanska · 2. februari 2021

Våra Glassbägare

Den ökade efterfrågan på lokaltillverkade produkter är en enorm möjlighet för mindre glasstillverkare som önskar expandera och sälja sina produkter i mataffärer, online eller i den egna butiken. Om du vill utöka ditt produktsortiment eller antal distributörer och letar efter inspiration – ta en titt i denna artikel på några av våra kunders resultat!

Innan vi djupdyker ner i designerna vill vi poängtera att det går att servera mer än bara glass i dessa bägare – frys in vilket innehåll som helst. Vi kan trycka på samtlig yta av bägaren samt locket och dess kant.

Det finns inga rätt eller fel när det kommer till utseendet, det beror helt på ändamål. Den stora tryckytan möjliggör oändligt med designkombinationer, ta en titt nedan!

Eis Bar Roma

Eis Bar Roma är ytterligare en glassbutik i Tyskland startad av två Italienare som ville ta med glasskulturen från Rom. De har länge erbjudit sin glass i lokala butiker, men nu har de expanderat och distribuerar även till matvaruaffärer (därav streckkoden i designen).

Historien bakom deras varumärke speglas i trycket där glasskonen är formad som Colosseum. De har på ett tjusigt sätt kombinerat storyn och produkten i designen och autentiska känslan förmedlas.

BrainEffect

Anledningen till att BrainEffects design finns med i denna artikel är delvis på grund av vad de använder sina glassbägare till. Ändamålet är glassrelaterat, med till skillnad från de andra designvarianterna i resterande artikel serveras inte färdig glass i dessa bägare. I BrainEffects bägare finner kunden en kit att göra egen glass med. Kunden kan sedan använda förpackningen att frysa ned sin egengjorda, färdiga produkt.

Designen innehåller även en beskrivning på den vänstra sidan där fokus ligger på att denna glass hjälper kunden att sova bättre – något som även kommuniceras i övrig design.

Thaller-Eis

Thaller-Eis är en tysk glassbutik som tillverkar sin alldeles egna glass. Designen som pryder deras bägare lyfter deras produkt: Egengjord glass. Bägarens design sticker ut bland konkurrenter som ibland har en mer “designad” approach.

I mitten av designen har de placerat sin logotyp samt en text som lyfter att glassen är hemmajord. Under finns det plats för ett klistermärke som talar om vilken smak det är på innehållet. På så vis kan de trycka upp en och samma design av bägaren och sedan skilja smakerna åt allt eftersom – supersmart!

Nicecream

Nicecream är ett danskt glassmärke som både har egna butiker samt säljer sin glass i matvaruaffärer. Varje år tillverkar de en Julversion av sin veganska glass som de lägger ner hjärta och skäl i. De vill göra det tydligt för kunden att förstå att det är en “limited edition” glass tillgänglig under vinterhalvåret då glass kanske inte säljer som bäst i vanliga fall.

Jag tycker att årets design av deras julbägare är riktigt inspirerande när det kommer till hur man kan differentiera sin produkt med hjälp av designen!

Click’n’Lick

Click’n’Lick är ett varumärke som säljer sin glass i Storbritannien där kunden ges möjlighet att skapa sin alldeles egna glass-mix. De vill att kunderna ska kunna välja bland olika typer av varumärken som säljer glass, däribland deras egna. Eftersom att de även säljer glass från konkurrenter ville de branda själva bägaren för att framhäva sitt egna varumräke lite extra.

Varumärkets röda tråd är tydlig i designen med dess färg, typsnitt och logotyp.

Restaurante Stive

Designen vi gjorde åt Restaurante Stives glassbägare med lock är ett bra exempel på hur man kan skapa en design med hjälp av illustrationer från logotypen. Som du kanske redan listat ut så är flamingon återkommande i deras branding, de har valt att endast inkludera denna illustration. Det smarta med denna metod och upprepade flamingos är att kunden kopplar varumärket med flamingos – oavsett flamingo och sammanhang.

Les Frères Amoré

Les Frères Amoré är en en glassbutik som säljer hemmagjord glass i sina två butiker. De ville utöka utbudet och även ge sina kunder möjlighet att njuta av glassen i soffan under fredagsmyset – därav glassbägare med lock. Den nya bägaren gjorde det möjligt för kunden att ta med glassen hem där den kan förvaras i frysen till det att kunden är glassugen.

De har valt att använda sig av två olika designs för två olika typer av glassmaker. De skiljer glassmakerna åt visuellt med hjälp av designen där olika färger av “den smältande glassen”.

L’Artisan Chocolaté

Detta designutförande är inte lika starkt anknutet till storytellingen, designen illustrerar designmöjligheter som ges på båda bägare, lock samt kant av lock. Våra glassbägare trycks med fullfärgstryck på kartongyta vilket gör det möjligt att använda nästintill vilken färg som helst. Detta har L’Artisan dragit nytta av när de har skapat sina färgsprakande förpackningar.

FreezeBee

Denna design av FreezeBee tillhör samma design-kategori som tidigare av L’Artisan Chocolate. Den illustrerar designmöjligheter och hur du kan använda dig av det grafiska i bägarens utseende. I denna design är tonade färger samt bakgrundselement inkluderade. De har använt sig av många olika färger på både bägare och lock vilket kan vara ett toppensätt att spegla varumärket på (var dock lite försiktig med allt för många olika kombinationer då det kan förvirra kunden).

Les Saveurs d’Emeline

Les Saveurs d’Emeline är en belgisk butik med stort utbud av desserter. En av de populäraste smarrigheterna är deras glass serverad glassbägare med designen nedan. Även denna kund har valt att ha en och samma design på samtliga bägare för att sedan skilja smakerna åt med hjälp av klistermärken som fästs på bägarens yta.

Att använda klistermärken för olika smaker istället för att inkludera det i designen skapar inte samma röda tråd som vid tryck, men det är ett kostnadseffektivt sätt för mindre företag att differentiera utseenden mellan smakerna.

Opal

Opal ice cream har en originell förpackning där deras produkt symboliseras i bägarens tryck. Designen förmedlar företagets budskap och sänder signalen företaget önskar. OPAL använder sig av mjölkbaserade produkter från lokala gårdar där de samarbetar tätt med bönderna. Kon på bilen symboliserar detta och kunden ser vilken typ av glass hen kan förvänta sig. En lokal gräddglass med finess – vi tycker att designen speglar dem fint!

U Palazziu

U Palazziu är en mindre glassbar i Frankrike som förlitar sig på turister som är påväg till stranden och önskar ta med svalkande glass. De tillverkar inte sin egna glass, men har ändå valt att använda sig av bägare med lock för att underlätta för kunden som har händerna fulla med badleksaker och handdukar.

Denna lösning gör det enkelt för kunden att äta glassen i lugn och ro nere på stranden vilket är ett bra sätt att särskilja sig på från konkurrerande glassbarer. De många glasskulorna representerar glassbarens stora utbud.

RichIce

Rich Ice tillverkar ekologisk glass som de exklusivt säljer i sina egna butiker. De har valt att ha en och samma design av samtliga förpackningar, oavsett produkt. Detta gör deras förpackningar enkla att känna igen på stan oavsett innehåll.

Designen är förhållandevis simpel där mönstret från bägaren tonar upp på locket och bidrar till en simplistisk, elegant design.

Alla blogginlägg arrow_forward
Gå till Limepack
Följ oss på