fbpx
keyboard_backspaceTillbaka till bloggen

Varför borde du designa din to-go paketering?

Av Tove Nordmark · 18. mars 2020

Varför nöja sig med att vara en i mängden när du kan vara unik och visa ditt sanna jag? Skräddarsydd to-go paketering är en busenkel lösning som hjälper ditt företag samt varumärke att exponeras ytterligare inför potentiella kunder utan att tömma spargrisen på dyr marknadsföring.

Oavsett om du driver en hamburgerrestaurang eller ett kafé så har du högst troligen redan take away lösningar för din mat och dryck. Påsar avsedda för hamburgare eller pappersmuggar för latten, för att nämna några exempel. Detta innebär att du redan spenderar pengar på paketering, adderar du 30-50% extra så kan du få dem tryckta precis hur du vill. Gå från en tråkig själlös pappersmugg till skräddarsydd, vandrande marknadsföring! Att lägga lite extra på din paketering ger dig och din verksamhet tre enorma fördelar:
1. Dina kunder kommer att få en ny, uppgraderas upplevelse
2. Du når ut till nya, potentiella kunder utan att lyfta ett finger
3. En röd tråd i din branding och visuella exponering.
Nedan kan du läsa mer om fördelarna.

En bättre kundupplevelse

Våra sinnen lyfter varandra, vilket är en av anledningarna till att utseendet på det vi äter och dricker har ett stort inflytande på hur vi upplever smaken. Detta innebär också att vi ofta är villiga att betala några kronor extra för en kaffe som serveras i en snygg design eller en hamburgare som kommer i en trevlig förpackning. Presentationen av din mat och dryck är viktigare än du tror! Ta tillfället i akt och skapa en förstklassig kundupplevelse.

Nå ut till fler

Egendesignad, tryckt paketering ger ditt varumärke en enorm potential att synas för potentiella kunder. Visste du att snittet vad det gäller tid att konsumera en take away kaffe är 34 minuter? Det innebär att ditt varumärke exponeras i över en halv timme på stan varje gång dina kunder tar kaffet på språng!

En röd tråd i din profilering

Det finns en anledning till att alla de stora varumärkena har samtlig to-go paketering brandad. Det finns en kort, simpel förklaring! Varje gång någon ser deras tryck, namn eller andra kännetecken så kopplas det samman med upplevelsen de har fått förmedlat av företaget. Med din logotyp tryckt på din paketering påminner du kunderna om dig, och gör det enklare att komma ihåg dig framöver. Tänker kunden “fruktsmoothie” – bli då det första som poppar upp i huvudet med hjälp av det visuella! Med en röd tråd genom din branding skapar du en visuell upplevelse som sent ska glömmas!

Detta bör du fundera på innan du köper take-away paketering. 

Kontrollera om produkten du köper är tryckta med CMYK-färger eller Pantone-färger. Skillnaden är att du med CMYK-färger kan använda obegränsat med  färger i designen utan extra kostnad, med Pantone-färger måste du betala för varje färg du vill ha i designen. Pantone-färger är ett färgsystem som kan visa fler färger, och du kan vara väldigt specifik i färgnyanser. Det mest använda färgsystemet i förpackningsindustrin är Pantone-färger.

Det är också värt att ta reda på om produkten du köper kan skrivas ut samtlig yta av produkten (exempelvis över hela glassbägaren), eller om det bara är en del av ytan som kan skrivas ut. Detta är ofta fallet när du köper påsar eller plastmuggar, då trycket endast kan appliceras på cirka 40-50% av ytan. Önskar du ett tryck som täcker 100% så rekommenderar vi att du hittar en tillverkare som kan skriva ut hela ytan, eller att göra designen medveten om begränsningarna och använder den som en fördel.

Sist men inte minst bör du ta hänsyn till den tryckmetod som tillverkarna använder. De vanligaste är offsettryck och tampotryck. Tampotryck är en tryckteknik där trycket “stämplas” på ytan, vilket är ultimat för tryck på konvexa ytor. Offsettrycket är en “rullande” tryckmetod, där designen rullas på ytan som ska tryckas. Den sistnämnda används särskilt för att skriva ut på papper.

Swedish country manager at Limepack

Alla blogginlägg arrow_forward
Gå till Limepack
Följ oss på