fbpx
keyboard_backspaceTillbaka till bloggen

QR-koder på to-go paketering

Av Tove Nordmark · 7. september 2020

Allt fler av våra kunder önskar inkludera QR-koder i förpackningens design. Vi upplever att många (de flesta faktiskt) av dessa kunder inte är 100% säkra på hur man genererar en QR-kod möjlig att scanna i telefonen. Men, den kanske allra viktigaste och kanske klurigaste frågan; Hur får man kunden att vilja scanna koden? I detta inlägg kommer vi att gå igenom våra bästa metoder och tricks när vi använder oss QR-koder.

När ska du använda dig av QR-koder?

QR-koder är ett sätt för dina kunder att enkelt få tillgång till en webbplats som du vill att de ska besöka. Många kunder väljer att skriva webbadressen i bokstäver i den tryckta designen – men är detta det effektivaste sättet? När du väljer huruvida du ska ha en QR-kod eller en skriftlig adress för att få kunden att besöka sidan bör du fundera på hur du driver trafik på lättast sätt. Vår tumregel är att om du bara vill att de ska gå till www.companyname.com – visa då enbart webbadressen då det är lättare för kunden att ta in. Vill du istället att de ska komma till en specifik webbplats, till exempel www.companyname.com/order-takeaway-now – då är det lättare för kunden att besöka sidan med hjälp av en QR-kod då adressen blir för tok för lång!

Hur gör man QR-koden?

Det fantastiska med QR-koder är att du enkelt kan dölja UTM-taggar i webbadressen, eftersom webbadressen inte visas. Vet inte vad UTM-taggar används till? Det korta svaret är att de gör det enkelt för dig att spåra vilka kampanjer och trafikkällor dina webbplatsbesökare kommer ifrån. Det första vi skulle göra är att hitta webbadressen som du vill att kunden ska besöka och sedan gå till https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/ och göra UTM-taggen för din webbadress. Efter detta kan du gå till den här webbplatsen: https://www.qrcode-monkey.com/ och ange URL: en – VIPPS så genereras en QR-kod åt dig. Du bör sedan ladda ner den som en .SVG- eller .EPS-fil om du ska använda den i en tryckt design.

Hur ska det se ut i designen?

Generellt sett kan du använda QR-koder på alla typer förpackningar. Vi rekommendera dock inte att använda dem i tryck på plastmuggar då trycket på plastmuggar blir lite transparent vilket kan göra det svårt att scanna QR-koden. Om du vill använda QR-koden på böjda förpackningar såsom pappersmuggar eller glassbägare bör du vara medveten om att den bara kan täcka ⅓ på behållaren – annars “böjs” den för mycket och dina kunder kommer inte att kunna scanna QR-koden. När det gäller storleken på QR rekommenderar vi att den är minst 15x15mm, helt enkelt för att underlätta scanningen för dina kunder.

Hur får du folk att scanna?

När det kommer till att scanna QR-koder är tekniken sällan ett problem. Om det är en Iphone-användare kan det göras via kameran, har kunden en Android kan det göras i Snapchat eller någon annan app med kamera. Hur får jag dina kunder att scanna koden? En liten uppmaning till handling kan göra mirakel i antalet besökare på din webbplats. Jag skulle rekommendera en uppmaning såsom exempelvis ”Scanna med Snapchat för att få din rabattkod” eller ”Scanna för att läsa mer om dina fördelar som kund”

Slutsats

QR-koder är ett enkelt verktyg som hjälper dig att få dina kunder att besöka en specifik webbplats, men det är inte alltid fördelaktigt att byta ut webbadresser mot QR-koder. QR-koder kan användas på böjda förpackningar, men var försiktig med storleken och använd den inte på plastmuggar. Kom ihåg att uppmuntra dina kunder att scanna QR-koden med en iögonfallande eller skojig mening! Ett hett tips – kom ihåg att använda konverteringen till något givande för ditt företag – registrering till nyhetsbrev exempelvis!

Swedish country manager at Limepack

Alla blogginlägg arrow_forward
Gå till Limepack
Följ oss på