fbpx
keyboard_backspaceTillbaka till bloggen

Behåll den röda tråden – Oavsett storlek

Av Rebecca O'Connor · 7. februari 2022

Nyckeln till framgång när du designar förpackningar och motiv till produkter och hemsida är att vara konsekvent. I följande inlägg kommer jag att använda pappersmuggar (eftersom att vi hjälper många kunder med diverse storlekar) som ett exempel för att visa hur andra varumärken har gjort.

Det finns flera olika sätt att skapa en röd tråd på när man erbjuder take-away muggar i olika storlekar. I denna artikel vill  jag visa dig fyra olika tillvägagångssätt. När man pratar om designmetoder i allmänhet finns det såklart inget rätt eller fel, men det finns naturligtvis några tumregler som hjälper dig att hålla den kända röda tråden – vilket är precis det vi vill eftersträva!

Du kanske funderar på vad jag menar, eller hur det kan komma sig att det finns flera olika sätt? Här kommer en liten hint: Logotypen är inte alltid det enda sättet för ett varumärke att stärka sin identitet.

Låt oss sätta igång och se hur det första varumärket, Rifugio Italia, har gått tillväga där de designat sina pappersmuggar.

Rifugio Italia

Rifugio Italia är ett italienskt kafé som erbjuder fyra storlekar till olika typer av kaffe och te. De har valt att designa sina olika storlekar på det ”enkla” viset genom att ha samma design på samtliga storlekar i utbudet. Detta är också vad majoriteten av alla företag som vi arbetar med väljer att göra eftersom att du då inte behöver skapa olika designs för de olika storlekarna – den röda tråden blir plättlätt.

Även om detta kan anses vara det “enklare” sättet att skapa en sammanhängande designprofil på så är det inget snack om saken att dina kunder (och potentiella på stan) inte förväxlar dina designade muggar med någon annans!

115 ml

240 ml

350 ml

450 ml

Golden Soul

Golden Soul är en kläd- och smyckesbutik i Österrike som även erbjuder sina kunder en kopp kaffe i butiken. De ville ha en mycket enkel och stilren design av sina pappersmuggar, men de har fortfarande valt att använda olika teckensnitt på sina olika storlekar för att skilja designen åt. Att använda sig av samma design på alla plattformar är inte det enda sättet att vara konsistent på, det kan räcka med att använda sig av en nyckelfärg, såsom exempelvis bakgrunden, vilket är precis vad Golden Soul har gjort.

Det är inte det enda designtricket som sammanflätar deras två olika designs, de har också sin logotyp “GOLDEN SOUL” på överkanten på båda sidorna av muggarna. När vi pratar om en röd tråd fokuserar vi faktiskt på det som får människor som ser de två mönstren att koppla dem till muggarna och butiken – vilket i det här fallet även är den grå bakgrundsfärgen.

Här nedan kan du kika på Golden Soul:s 2 olika storlekar av pappersmuggar!

240 ml

350 ml

Koek&Co

Koek & Co är ett bageri i Nederländerna som bakar och serverar olika sorters bröd och kakor. De är riktigt bra på att ta bilder med sina produkter, och de ville visa upp dem på sina muggar. Detta resulterade i två olika designs på de tre olika storlekarna. De två olika desingresultaten består av två olika bilder, med två olika bakgrunder. De har varit konsekventa med logotypen i mitten av muggen, och eftersom att du också kan se deras bröd i båda utförandena så skiljer dem sig inte allt för mycket. 

Följande exempel är ett bra sätt att visa hur man kan ha olika bakgrunder och element, men samtidigt visa klart och tydligt att muggarna är från samma företag.

240 ml

350 ml

450 ml

Elstermühle

Elstermühle är ett tyskt kafferosteri som behövde muggar till sitt kaffe och de mässor som de deltar på över hela Tyskland. De har valt två olika storlekar av pappersmuggar, en för en vanlig kopp svart kaffe och en pappersmugg för cappucino.

Detta varumärke är riktigt bra på att skilja på olika mönster designade för kaffepåsar och andra tryckta artiklar som de erbjuder. Därför var det ingen överraskning att de naturligtvis ville behålla detta tillvägagångssätt även när det kom till tryckta pappersmuggar.

I sina mönster har de valt att framhäva fågeln ur sin logotyp, det viktigaste designattributet som förbinder de två mönstren med varandra. Bakgrunden är vit – men eftersom att det finns så många element i designen så ”göms” den vita bakgrunden.

Jag tror att Elster Mühles sätt att designa sina pappersmuggar på är ett bra sätt att visa hur konsekvens kan göras med användning av väldigt få av samma element – hålla färgerna simpla så att att designelementen sticket ut ur båda designresultaten.

240 ml

350 ml

This image has an empty alt attribute; its file name is pasted-image-0-1024x416.png

Alla blogginlägg arrow_forward
Gå till Limepack
Följ oss på